The crux of preaching

Georg Fritze:

Grünewald

Grünewald

“The point of preaching is not that the pastor manages to find brilliant words and beautiful examples, dug up from his educational treasure-chest. He also must not allow himself to be affected by the number of people that come to him — what matters is that he preaches the word about God. He should be like the pointing finger of John (in the painting of the crucifixion by Grünewald), which points at Jesus: there is light, there is life! Behold, that is the Lamb of God, which bears the sin of the world! Where God is thus proclaimed and where hearts take up the word, something happens: there is peace, joy, freedom, obedience in respect of the will of God…”

„In der Predigt kommt es nicht darauf an, dass der Pfarrer geistreiche Worte aus seinem Bildungsschatz und schöne Vergleiche findet; er darf sich auch nicht dadurch bestimmen lassen, ob viele oder weniger Menschen zu ihm kommen — entscheident ist, dass er das Wort von Gott sagt. Er soll sein wie der sichtbar ausgestrecket Zeigefinger des Johannes (auf dem Grünewaldschen Bild von der Kreuzigung), der auf Jesus weist: dort ist Licht, dort ist Leben! Siehe, das ist Gottes Lamm, das der Welt Sünde trägt! Wo Gott so verkündigt wird und wo die Herzen so das Wort aufnehmen, da geschieht etwas, da wird Friede, Freude, Freiheit, Gehorsam gegen den Willen Gottes…” [Georg Fritze, cited in Hans Prolingheuer, Der rote Pfarrer: Leben und Kampf des Georg Fritze (1874-1939). 2. Aufl. Köln: Pahl-Rugenstein, 1989, p.86]

Georg Fritze (1874-1939), pastor, socialist, anti-fascist: hounded out of his parish post by Nazi ‘Christians’, and ignored by those in the church who preferred to sit on the fence (usually that’s most of us). The reference to Matthias Grünewald is to the famous triptych known as the Isenheimer Altarpiece.

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